Среда, 01.05.2024
Рубежное .com
Социальный ресурс города
Категории каталога
Новости города Рубежное [6721]
Новости города Рубежное, Луганской области. Вся информация о г. Рубежное на нашем сайте.
Новости Украины [3676]
Новости Области и Региона [2584]
Новости Луганской области. А так же региона, города Северодонецка, Лисичанска, Кременной.
Подписаться
Сделать стартовой страницей
Поиск по сайту
Погода
Курсы валют
Курсы НБУ на сегодня
Статистика

Онлайн всего: 1
Гостей: 1
Пользователей: 0


Пользователи, посетившие сайт за текущий день:


Всего материалов:
Comments: 64748
Forum: 5874/49785
Photo: 1990
Blog: 41
News: 260
Downloads: 1072
Publisher: 13274
Directory: 77
Ad-board: 1793
Guestbook: 49

Зарег. на сайте
Всего: 39781
Новых за месяц: 0
Новых за неделю: 0
Новых вчера: 0
Новых сегодня: 0
Из них
Администраторов: 1
Модераторов: 2
Rubezhnoe.Org.Ua Team:
Проверенных: 4159
Обычных юзеров: 32404
Забаненных юзеров: 1
Из них
Парней: 37396
Девушек: 2382
Главная » Статьи » Основное » Новости Украины

вся правда о АТОвцах
2

Про поточний статус ветеранів добробатів на тлі інших колишніх бійців, що пройшли горнило бойових дій суто у регулярних підрозділах

Почну з невеличкої ретроспективи. 2014 рік був характерний тим, що різні громадські організації, окремі громадяни, які були активними учасниками подій на Майдані під час Революції Гідності, в більшості своїй пішли на фронт, створивши добровольчі підрозділи для захисту Батьківщини. Суто українські феномени добробатів і волонтерського руху під час найбільш гарячої фази відбиття російської агресії добре відомі і в нас в країн, і за кордоном. Практично одразу біло розпочато процеси інтеграції добровольців в регулярні силові структури – ЗСУ, МВС, НГУ тощо. Процес цей був логічним, однак він не був безболісним. Звісно, в ході перших ротацій певна кількість звільнених учасників цих добровольчих утворень за сукупністю причин мала певні проблеми із оформленням власного статусу учасника бойових дій. Ця проблематика виникла раніше, ніж її почали резонувати створені згодом громадські організації учасників АТО, зі складу, приміром, колишніх бійців штатних підрозділів Збройних сил України, МВС чи Національної Гвардії.

На сьогодні ж, можна впевнено казати, що не існує різниці, градації за якимись чітко визначеними показниками між ветеранськими організаціями, які були утворені колишніми військовослужбовцями Збройних сил або Національної гвардії України, та організаціями ветеранів добробатів, які прийняли участь в захисті України. Це стало наслідком, в тому числі, процесу інтеграції добровольців у регулярні силові структури.

Критерії ефективності діяльності ветеранських організацій

Одразу зазначу, що мої оцінки, як і будь-які інші судження, носитимуть суб’єктивний характер. Тому, уникаючи різних кліше і однозначностей та базуючись на власному досвіді, зазначу таке: на сьогодні якість ветеранських організацій визначається не тим, під ким вони знаходяться, яка їхня історія, яка була причина їх створення… А вимірюватись вона має показниками соціальних активностей, соціальних продуктів, які вони генерують для своїх членів як громадян України.

А тут ветеранські організації далеко неоднорідні … Скажу так, організація «Всеукраїнське об’єднання учасників АТО», яку я очолюю, створена ще взимку 2014 року. Ми активні учасники різних соціальних ініціатив із досвідом комунікації з іншими громадськими організаціями. В більшості своїй цей досвід є позитивним. В той же час, приведу вам такі цифри. Згідно з обліком Мінюсту України, громадських організацій, які в своїй назві мають абревіатуру «АТО» чи «учасники бойових дій», існує від 500 до 800 одиниць. Низка організацій має відокремлені підрозділи, тому, якщо враховувати також і їх, то цифра 500-800 має право на життя. Це дуже багато. Тому, логічно виникають питання до їх ефективності.

Тут треба задатися дуже простим питанням: для чого ці організації створювалися, яка їхня мета і яка результативність. Я не думаю, що навіть той, хто так чи інакше «вариться» у цій проблематиці, сяде і одразу назве бодай 20 організацій, які помітні, які на слуху, як то кажуть. Багато цих організацій було створено в ході передвиборчого процесу в територіальні органи місцевого самоврядування в 2015 році. Часто – я не кажу про більшість – однак були непоодинокі випадки, коли, наприклад, місцеві органи влади, керівники якихось селищних рад, розуміючи власні сумнівні електоральні позиції, намагалися збільшити власну підтримку за рахунок хлопців з АТО. Шляхом створення штучних, як зараз модно казати, «фейкових» громадських організацій учасників АТО.

Наприклад, хлопцям пропонувався певний земельний ресурс, за них робилася реєстрація юридичних аспектів, збирався актив з 10-15 людей, які ходили в формі, підтримували ініціативи місцевого лідера, який претендував на обрання на державну посаду. Таким чином, ці організації були із самої появи «кишеньковими». І розраховувати на їхню притомність в соціальних ініціативах і конкретних справах, якусь стабільність чи ефективність не доводиться. Також не слід забувати, що низка організацій, насамперед, у 2014-2015 рр., створювалися спочатку для вирішення конкретних поточних, вкрай гострих на той момент питань для ветеранів. Наприклад, отримання статусу учасника бойових дій (УБД). Згодом вони побачили, що система еволюціонує, і ці критичні питання вже доволі непогано реалізовуються державними органами. Головними проблемними моментами, на яких фокусували увагу ці ветеранські організації (окрім статусу УБД) були такі: забезпечення земельними ділянками учасників АТО, соціальний захист учасників АТО, лікування, соціальна реабілітація учасників АТО.

Набуття статусу УБД як ключове проблемне питання добровольців. Механізми вирішення

Мені неодноразово доводилося брати участь у вирішенні таких питань, коли чи то через Державну службу ветеранів війни та учасників АТО, чи то в судовому порядку, надавався статус учасників АТО, учасників бойових дій добровольцям, які не були в складі штатних підрозділів. Деякі процеси йшли дуже важко. На сьогодні, можу стверджувати, напрацьована низка нормативно-розпорядчих актів і постанов Кабінету міністрів, що знімають гостроту цієї проблеми, вона не є тотальною в Україні. Важливо, що вже розроблено і впроваджено державний інструментарій для легалізувати статусу учасника бойових дій для добровольців, що воювали не у складі штатних підрозділів. Питання віддано на відкуп державним адміністраціям в областях, створено спеціальні комісії, колегіальні органи. Учасники АТО надають певний встановлений комплект документів, який підтверджує його участь в бойових діях. Так, системі поки не вистачає гнучкості, вона бюрократична. Але головне, що цей інструмент впроваджено в державі, і представникам громадських організацій вже не треба систематично бігати і гупати в двері чиновників, їздити з мамами цих хлопців — бо не всі вони ходячі — і буквально «вигризати» у чиновників необхідні рішення.

Поодинокі важкі випадки, безумовно, трапляються, коли немає повного комплекту документів. Приміром, необхідний документ за підписом командиру тої військової частини, в яку інтегрувався добробат. І де той хлопчина знайде офіцера, який вже звільнився в 2015 році, і після цього вже було три-чотири командири… Такі випадки розглядаються в індивідуальному порядку. Система не є досконалою, однак, повторюсь, треба визнати, що вона запрацювала.

В нас існує парламентський комітет з питань ветеранів війни та учасників АТО. Є державна служба з аналогічною назвою при Міністерстві соціальної політики. В нас працюють представники цієї служби, вони інтегровані в процеси обласних державних адміністрацій чи облрад. Не можу про всіх казати, але знаю, наприклад, що на Львівщині процеси довкола забезпечення потреб ветеранів організовані пристойно. Приємно дивує, що мене (я зараз здебільшого перебуваю у Києві) регулярно інформують з районної адміністрації м. Львова, завжди телефонують з органів соціального захисту. Це звичайно тішить. Сказати, що в нас все занедбано, і ветерани нікому не потрібні – це неправда. Є проблеми, зокрема, дублювання функцій. Тому є куди розвиватися. Рядом ветеранських організацій просувається ідея єдиного профільного Міністерства з питань ветеранів, яке буде займатися суто ветеранами АТО. Так зроблено, приміром, у США, низці країн ЄС. Цю концепцію можна і треба обговорювати, дивитись на прописані функції, повноваження… Розумієте, в нас питаннями ветеранів АТО займаються декілька державних органів. У тому числі різні органи адмініструють пільги ветеранів. Чому це все не передати в одні руки?

Ресоціалізація як комплексне вирішення проблем ветеранів

Ключова проблема, на мій погляд, це — ресоціалізація учасників АТО. Ми її відчуваємо, і скоро її глибину із новою силою відчує вся держава. Безумовно, актуальною залишається, приміром, проблема виділення земельних ділянок учасникам АТО. Взагалі більшість громадських організацій сьогодні стикнулися з питанням формування перспектив подальшого розвитку, щоб бути ефективними – на яких питаннях, проблемах фокусувати свою увагу. Я для себе на це питання відповів однозначно – це має бути ресоціалізація учасників АТО, залучення їх до важливих і корисних для соціуму проектів, а також забезпечення їх роботою.

Про відсутність професійних оцінок загроз криміналізації ветеранів

Проблема в тому, що в Україні такими замірами професійно поки ніхто не займається. Я вам зараз надам одну статистику, ви прочитаєте десь іншу від якогось політика, чи почуєте з екрану телевізора, — все це буде висмоктано із пальця, і все це треба ставити під сумнів. Тому я не маю морального права і можливості фахово оцінювати цей аспект. З мого боку це було би проявом неповаги до людей. Має бути фаховий уповноважений легітимний орган, який зробить ці заміри, принаймні виведе якусь цифру, і ми зможемо робити якісь висновки. Звичайно, є підрозділи, на які бойове навантаження було сильнішим за інші. Хтось більше року не мав ротацій. Далеко не всі добровольчі батальйони брали активну участь у бойових діях, а, приміром, «Айдар», «Азов» чи «ДУК ПС» в 2014-2015 рр. з боїв не вилазили. Теж стосується і бойових бригад ЗСУ чи підрозділів Нацгвардії. Ясно, що там більше було втрат, поранених, а їхні ветерани можуть мати більше психологічних проблем у мирному житті. Це лінійна логіка, однак вона далеко не завжди працює, і її недостатньо для серйозних висновків. Фахові дослідження мають охоплювати зрізи різних груп — соціальних, вікових і т.п. Тут критеріїв дуже багато має бути.

Є, безумовно, загроза криміналізації учасників АТО, ми завжди на це вказували. Ситуація наразі не виглядає критично, щоб робити узагальнення. Однак кожен конкретний випадок – це, як правило, наслідок ситуації, коли людина не має постійної роботи, не зрозуміло, чим займається. А різні «спритники» бачать це діло. Як розвиток ситуації – загроза появи «кишенькових армій». Утворюються підготовлені групи, які мають певне фінансування, які утримуються певними зацікавленими людьми для того, щоб а) утримувати свій бізнес, б) «віджимати» чужий бізнес, проводити певні незаконні акції довкола, наприклад, будівельних майданчиків за дуже щедрі винагороди. Згадаймо, приміром, ще «бурштиновий бізнес»… Я не буду тут називати прізвищ. Важливо, що про це знають органи військової контррозвідки, СБУ, поліції, — вони володіють конкретною інформацією.

Як голова однієї з громадських організацій ветеранів АТО відверто вам скажу, що деякі форми протесту «колег» у мене викликають відразу. Приміром, не вважаю прийнятним перекривання доріг, ніколи не зрозумію і не підтримаю тих, хто жбурляє каміння у поліцейського чи солдата Національної Гвардії… На структури, що складаються з реальних колишніх бійців і переймаються дійсно проблемами ветеранів, агресорові впливати – прямо чи опосередковано – досить важко. Інша річ – незрозумілі чи фейкові структури, створені під конкретні проекти – політичні і не лише… Не можу давати фахову відповідь, однак не виключаю, що згаданий вами фактор має місце. А далі давайте розмірковувати разом.

Приміром, часто виникають сумніви щодо утримання певних громадських організацій, які мають у своїй назві поняття «учасники АТО». На згаданому на початку нашої розмови міжнародному форумі один із американських громадських діячів зауважив, що громадська організація не може бути ефективною в принципі, якщо вона не заробляє кошти чи не отримує їх у вигляді внесків, грантів. Тепер дивіться, є такі організації, які не беруть державні кошти. Плюс, ми точно знаємо, що вони не беруть й грантові кошти — не беруть тому, що вони не вміють цього робити, правильно формувати проекти, подавати заявки, видно, що це їм і не потрібно. Але вони мають шалену присутність в мас-медійному просторі, поїздки, соціальні проекти… Постає логічне запитання, звідки гроші. Я не знаю, звідки вони, однак, я добре знаю, що «добрих самаритян» зараз вже дуже мало — в тисячі разів стало менше, ніж було раніше. Багато людей на сьогодні сильно постраждали в фінансовому плані. Ті люди, які раніше нам допомагали і мали для цього можливість, зараз не можуть цього робити. Ми не ображаємося на них, розуміючи поточну ситуацію в країні. Тому походження грошей для громадських організацій – питання не тривіальне. І я розумію, що передумови для зовнішніх впливів і згаданих у вашому запитанні ризиків існують. Тут вже питання до відповідних органів. Окрім невідомого походження коштів, як правило, такі організації досить швидко «паляться» під час власних акцій із корисними для агресора гаслами та іншими проявами…

На завершення хочу повернувся до необхідності випереджувальних дій влади у вирішенні проблем ветеранів – побудові соціальних ліфтів, ресоціалізації, забезпеченні роботою. Це найкращий спосіб, щоб люди відчули себе почутими. І, головне, що це вже у зародковому стані знищить передумови для втягування ветеранів у сумнівні, кримінальні чи напівкримінальні структури, потрапляння під вплив 5-ї колони тощо.

Якщо держава рухатиметься в цьому напрямку, тут ми готові об’єднатися у своїх діях з будь-якою державною інституцією — Міністерством соціальної політики чи новим Міністерством з питань ветеранів АТО. І я впевнений, що саме такі ініціативи підтримають всі притомні ветеранські організації.

Андрій Кушнір, голова громадської організації «Всеукраїнське об’єднання учасників АТО», секретар експертної ради при уповноваженому ВР з прав людини

Категория: Новости Украины | Добавил: Donald_Tramp (17.08.2018)
Просмотров: 999 | Комментарии: 1
Всего комментариев: 1
3
1 traveler   (21.08.2018 07:59) [Материал]


Добавлять комментарии могут только зарегистрированные пользователи.
[ Регистрация | Вход ]
Форма входа
Приветствую Вас Гость

Логин:
Пароль:
Облако тегов
Copyright rubezhnoe.com © 2024